woensdag 25 november 2009

Afgelopen stagedagen

Afgelopen weken stonden bij ons op de Amersfoortse berg in het teken van theorie. Zowel de brugklassen als de 2e klassen kregen een toets, waar eerst nog eens twee theorielessen aan voorafgingen. Vandaag namen Maarten en ik dus ieder met twee brugklassen de toetsen af. Ik denk dat hij wel goed gemaakt gaat worden; we hebben echt wel tijd gestoken in het bespreken van de dingen die ze moesten weten.
De 2e klassen hadden de toets al een tijd geleden gemaakt, en daarom had ik met hen twee weken terug (vorige week was Esther ziek) een lesje over grafische notatie ingelast. Daar ging ik vandaag op verder, en zonder veel succes...

Het zit zo: de 2mavo klas die ik lesgeef is sowieso al niet zo gemotiveerd voor het vak muziek, en ze kletsen liever dan dat ze bij de les blijven, maar in combinatie met enkele grote fouten van mijn kant resulteert dat in een uiterst moeizame en VERMOEIENDE les. Vandaag had ik namelijk het plan dat elke leerling individueel een grafische notatie zou maken, waarbij ze dus eerst nadenken over wat voor muziekje ze op papier willen zetten en het daarna proberen op te schrijven/tekenen. Daarna zouden klokkenspellen gepakt worden (helaas het enige soort instrument waarvan er voor iedere leerling één beschikbaar is) en zouden de leerlingen in duo's elkaars partituur proberen te spelen. Met heel wat moeite en waarschuwingen haalden we dit punt. Toen gingen we het klassikaal bespreken:

Meneer Timo:
'zo, met wie heb jij je partituur uitgewisseld?'
Leerling: 'met leerling X'
Timo: 'kun je die partituur eens laten zien?'
*leerling laat partituur zien door omhoog te houden*
Timo: 'Oke, en hoe heb je dat gespeeld?'
*leerling speelt wat, vaak een lachbui onderdrukkend*
Timo, tot leerling X: 'Was dat zoals jij het bedoeld had?'
Leerling X: 'Ja hoor'

Ik hoop dat jullie allemaal begrijpen waar ik ERNSTIG de fout in ben gegaan: de leerlingen hebben totaal geen klankbeeld van dat wat ze opschrijven! Ze horen niet in hun hoofd van 'oh ja, en zo gaat het dan klinken'. Neeeen, dames en heren, ze tekenen maar wat! En waarom ook niet? Ik heb in de uitleg verzuimd te melden dat het de bedoeling is dat het later op klokkenspellen gespeeld moet worden. Ook heb ik ze niet de mogelijkheid gegeven om eerst op het klokkenspel zelf wat te spelen en dat dan op te schrijven; neeeen, bij Timo in de les werden de leerlingen geacht zelf al een melodie in hun hoofd te bedenken en DAT te vertalen naar het papier.

Lieve collega's, mochten jullie ooit het dwaze plan in jullie bol krijgen een les op deze manier aan te pakken, dan kan ik jullie maar één raad geven: DOE HET NIET!

Nog een tip: wees consequenter! (eerste keer dat ik dat in déze stage hoor, maar zeker niet de eerste keer dat ik het hoor) Volgende les gaat er iemand uit, vrees ik.

4 opmerkingen:

  1. Ha die Timo,
    ik kan me voorstellen dat je les erg vermoeiend was, maar ook bijzonder leerzaam.. jij weet nu hoe je het NIET wilt hebben (ook heel fijn)!
    Moest wel lachen om: 'neen, ze tekenen maar wat'. Dat is inderdaad soms lastig te checken.
    Hoe ga je deze klas in het vervolg aanpakken, is consequenter zijn je houvast?

    Wat betreft de 'Naughty Chair'; natuurlijk heb ik dat niet zo benoemd. De lln. moest wel even uit de kring op de stoel gaan zitten, maar dat was dan ook alles. Het was denk ik meer voor mij een moment dan voor hem, want ik voelde me een ware Nanny.
    Opname van In The End moeten José en ik even naar kijken.. maar zal es zien wat er te fixen is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Timo,

    Ik heb zo'n soort opdracht in mijn vorige stage ook gedaan. Toen heb ik ze in groepjes laten werken. Ze moesten toen ook eerst een notatie maken voor dat ze instrumenten mochten pakken. Gek genoeg werkte het toen wel.. Ik ben langs gegaan bij de groepjes, en kon duidelijk horen dat ze hun partituur volgde. Misschien werkt het beter in groepjes omdat ze dan samen tot 1 idee moeten komen en ze er eigenlijk wel over na moeten denken. Inderdaad is het wel slim om van te voren te zeggen dat ze het moeten spelen op instrumenten..
    Goed dat je gelijk leert van je fouten! Misschien is het ook een idee om een leerling de partituur voor te laten spelen voor de klas en dat de rest die dan probeert op te schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoo ik had even een verkeerde zin, hier de aangepaste versie:
    Timo! Jij verdient een reactie terug! Je blogs worden dan wel niet zo regelmatig gepost als de mijne, je reacties zijn uiterst zorgvuldig en nuttig.
    Goed om te weten dat ik mijn les niet zo moet gaan aanpakken. Neeeen, José zal het anders doen.
    Het feit dat je zelf zo goed kunt benoemen waar het misgaat geeft aan dat de volgende les die hierover gaat waarschijnlijk wel goed zal verlopen. Dat is toch ook een fijn idee!

    BeantwoordenVerwijderen