donderdag 19 maart 2009

Eerste lesje

Zo, dat was 'm dan weer. Nadat ik vorige week een uitgebreide rondleiding door de school heb gehad en tot 's avonds laat acts heb beoordeeld voor de 'HNL music awards', was het nu tijd voor mijn eerste lesje.

Doel van de les: de klas kan de fruitcanon (mango meloenen) in canon zingen.
Waar liep ik tegen aan: maat houden en a capella op toon iets nazingen vonden de leerlingen lastig. Vooral het gedeelte 'kiwi kiwi kiwi' werd genadeloos versneld.

Here's the deal, ik ging met de klas in een kring staan en begon gewoon in m'n vingers de maat te knippen. 'Je mag meedoen als je kan.' Toen ik het gevoel had dat iedereen een beetje de puls voelde, zong ik (op mezelf wijzend) de eerste regel voor en zongen zij het na (toen ik naar hen wees). Dit ging goed! Natuurlijk waren ze wel wat giechelig, want kom op, fruit is hilarisch.
Toen kwam te tweede zin ('aaannanas') en hier ging het niet heel lekker. Ze zongen namelijk de juiste toon niet na. Ik zong hem nog een keer voor, en weer zetten ze te laag in (een beetje op mango niveau). Ik heb toen weer de eerste regel gezongen en van die toon een laddertje gemaakt naar de tweede regel, dat zongen ze wel na, maar toen ik dat laddertje op een gegeven moment weer weghaalden zongen ze het weer verkeerd. Uiteindelijk zag ik in mijn ooghoek een gitaar staan en heb ik er maar een begeleidinkje onder gegooid. Heeft iemand een andere oplossing voor dit probleem?

Volgende probleem was het ritme van 'kiwi kiwi kiwi'. Dat werd enorm versneld. Ik heb ze toen de maat laten klappen, maar dat bleek ook een vergissing want dat ontaarde in een soort applaus. Van m'n mentor heb ik later gehoord dat ik zo'n liedje eigenlijk helemaal moet uitpluizen in verschillende onderdelen. Toon, ritme, afzonderlijk zingen in groepjes, etc. Voor dat ritme kreeg ik achteraf bijvoorbeeld de tip om de maat te slaan op een koebel, of iets anders trommelachtigs. Het in canon zingen had ik beter kunnen opbouwen vanuit kleinere groepjes die ik omstebeurt apart liet zingen, zodat ze alvast dat groepsidee kregen.

Al met al heb ik het lesje wat overhaast bedacht en uitgevoerd. Het einddoel 'zing dit nummer in canon' heb ik op mijn manier redelijk bereikt, maar had waarschijnlijk veel beter kunnen zijn als ik de weg er naartoe wat uitvoeriger had behandeld.

Volgende week maar iets met ritme doen, denk ik. Ik mag dan trouwens m'n lesje meteen herhalen met een extra brugklas erna, dus das mooi meegenomen.

5 opmerkingen:

  1. Haha, ik ben ook wel heel benieuwd wat er in die beer zit. Maar ik denk niet dat ik er in mag, toch jammer, misschien iets meer aandringen.
    De fruitcanon is erg populair zeg, maar ook wel erg leuk! Ik vind het echt wel goed van je dat je zo snel oplossingen bedacht voor de 'problemen' die er waren door bijvoorbeeld meteen een gitaar te pakken, ik denk dat dat echt wel helpt voor de juiste tonen. Ik zou misschien echt best lang doorgaan op 1 zin totdat die zin echt helemaal zit. Maar dan ook weer niet te lang zodat het saai word. En dan pas aan de volgende zin te beginnen. Of het gewoon best vaak voor te zingen met luistervragen erbij. Zo hebben ze het al vaak gehoord en zit het melodietje iets beter in hun hoofd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Timo!

    Haha, fruit is inderdaad hilarisch. Reagerend op je vraag: Heeft iemand een andere oplossing voor dit probleem?

    In groep acht liep ik tegen hetzelfde probleem aan.Bij stagereflectie gaf iemand toen de nuttige tip om een soort 'intoneeroefening' te doen. Je kunt die natuurlijk net zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt.
    Mijn klas had helemaal geen ervaring met zingen op school, dus deed ik het als volgt: Jij zingt een toon voor. De klas zingt een toon na. Eerst zong ik het voor en liet een stilte vallen tussen mijn noot en die van de klas. Dat werkte niet super, dus besloot ik daarna mijn toon aan te houden, tijdens de inzet van de klas. Dan kunnen ze vergelijken.
    Dat deed ik dan met tien verschillende (of af en toe weer dezelfde, als een liedje op die noot begon) noten. Later kun je het dan nog gaan hebben over dynamiek etc., maar dat is dus denk ik voor een later stadium.
    Bij mijn klas hielp het. Misschien bij die van jou ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het laten wennen aan de meerstemmigheid kan ook door zo'n canon als driestemmig stukje aan te bieden:
    'Loop' zin 1, zing zelf, als dat loopt, zin 2 erdoorheen, laat leerlingen zin 2 meezingen, jij doet zin 1, als dat loopt (liefst zonder het lied te onderbreken), tweede groep aangeven met jou mee te gaan zingen, dan zij zelf en jij zin 3 erdoorheen, ll 1 voor 1 aangeven met jou mee te kiwiën, totdat iedereen kiwi-iet, fade-out, fade-in, tertsje kiwi's erbovenop, fade-out, klaar.
    Of zo.
    Zeg nou tegen Len, dat-ie eindelijk gebruik maakt van zijn recht op een Beerbezoek op het Oosterlicht, dan zijn we daar uit....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog een ander tipje: want laten we wel wezen: de overgang van de meloenen naar de ananassen verdient in dit prachtige lied niet de schoonheidsprijs. Kun je niet een beetje herschrijven en de laatste meloenen in een trappetje naar boven zingen, zodat je netjes op de ananassen uitkomt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Olaa, het antwoord is juist.
    Ik heb niet de mango canon gedaan ivm de onervarenheid van mijn klas. Ze hebben nog nooit een canon gezongen en aangezien de fruitcanon een vrij groot bereik heeft en niet gemakkelijk is qua timing heb ik voor 'Who will ferry me over the river' gekozen. Misschien ook een aanrader voor jou?!

    BeantwoordenVerwijderen